יום רביעי, 10 באפריל 2013

עמיר פרץ השר להגנת הסביבה - קיצוצים במשרדו




אסתי פרז: השר עמיר פרץ, התנועה, שלום לך.
השר עמיר פרץ - התנועה : שלום וברכה.


אסתי פרז: אתה כבר יודע מה יקצצו אצלך, במשרד לאיכות הסביבה?

עמיר פרץ: תראי, אצלי זה משרד מאוד קטן, הוא בעיקר עוסק במינוף נושאים ו...

אסתי פרז: אין מה לקצץ, אתה אומר. בקושי יש תקציב, מה יקחו.

עמיר פרץ: נכון, נכון.

אסתי פרז: אין מה לקחת.

עמיר פרץ: ואני בסך הכל חושב שזה משרד שאין ספק שכולם חושבים שזה משרד שצריך להתפתח מאוד, אלה נושאים שהם מאוד חשובים לציבור הישראלי ובפרט צופי העתיד, ואני יכול גם לומר לך שכל השקעה במשרד הזה היא גם מבינה בסופו של תהליך תמורה כלכלית מאוד חשובה. אני מאוד מאוד אוהב את מה שאני רואה, את הרמה המקצועית של האנשים כאן במשרד, את התוכניות העתידיות, ובהחלט יהיה לנו הרבה מאוד שיח וסיג עם האוצר כמה צריך להוסיף למשרד.

אסתי פרז: אני משתמשת גם בנסיונך כיו"ר ההסתדרות, מי שמבין מאוד בעניינים הכלכליים ומאוד מבין גם בקיצוצים וגם בשמירה על זכויות העובדים. בא שר האוצר, אין לו ברירה, יש גרעון גדול מאוד שהשאירו לו, זה מה שהשאירו בקופה, צריך עכשיו לעשות עם זה משהו הכי טוב שאפשר. ואנחנו כבר שומעים את הקולות הצועקים - הסטודנטים צועקים, הנה שר התחבורה צועק, והצעקות יבואו מכל המקומות. מה צריך עכשיו לעשות?

אסתי פרז: תראי, קודם כל אני חושב שהעובדה ששר האוצר נפגש עם יו"ר ההסתדרות, זה בהחלט מהלך נכון...

אסתי פרז: עם עיני אתמול בלילה, כן.

עמיר פרץ: עם עופר עיני, כן, אני חושב שזה מהלך נכון מבחינתו. אני חושב שבהחלט הבסיס להמשך הטיפול במסגרת הנדרשת כדי להתייצב מול המשבר התקציבי שאנחנו נמצאים בו, קודם כל נסיון להגיע לאיזו עסקת חבילה והבנות גם מול ההסתדרות, גם מול המעסיקים במשק, כי בסופו של דבר בצד הרצון שלנו לצמצם את ההוצאות כדי להתגבר על הגרעון, אנחנו מוכרחים לייצר תהליך שמגדיל את ההכנסות. כי אם אתה רק מצמצם בהוצאות אתה תגרום למין מעגל קסמים, שבשנה לאחר מכן צמצום ההוצאות גרם לכך שהגרעון רק גדל, כי הפעילות במשק יכולה לקטון, כי הפרויקטים שהם חלק ממנועי הצמיחה יכולים לקטון. לכן יש פה תפיסה שלמה שצריך להתייחס אליה באופן שלם. אבל אני בהחלט חושב שהבסיס לכך זה הסכמות. 
תראי, אני בזמנו כיו"ר ההסתדרות הגעתי להסכמה עם בנימין נתניהו, שר האוצר אז, מה יהיה חלקם של ציבור העובדים בנשיאה בנטל. אז קבענו טבלה שבהחלט לא פגעה בחלשים בכלל, שעד משכורת 5,000-6,000 שקל לא שילמו שקל אחד, ומהשלב הזה והלאה היה איזה תעריף מאוד מדורג, שאנשים בעלי שכר של 20,000-25,000 שקל שילמו בהחלט הרבה יותר. אבל זאת היתה תקופה קצובה, שנתיים בלבד, שלאחר מכן הכסף חזר לאותו ציבור עובדים וגם קיבלו שיפוי והטבות נוספות. כלומר, צריך פה להצביע....

אסתי פרז: תכף נמשיך לדבר על הענין הזה של נטל המס, גם על חברות אולי אשאל אותך. אבל בוא נשמע קודם את עדכון החדשות ביחד כי 12.30 עכשיו.

אסתי פרז: אנחנו מדברים עם השר עמיר פרץ, איש התנועה, על נטל המסים. שאלתי אותך מה בענין החברות שאנחנו שומעים, על מסים מאוד מצומצמים שהן משלמות.

עמיר פרץ: אין בכלל ספק שהיום זה שלב שבו החזקים יותר במשק צריכים לתת את חלקם. אני יכול לתת לך דוגמה. אני סיימתי דיון לא מזמן עם צוות מקצועי אצלי במשרד ודנו בענין של עידוד המכוניות הנקיות יותר, ההיברידיות וכולי,

אסתי פרז: החשמליות.

עמיר פרץ: גם חשמליות, גם היברידיות וגם אחרות, ואני בהחלט מתכוון לפנות לשר האוצר, שלצד ההוזלה של המכוניות האלה אני דורש שייקרו את המס על מכוניות מעל 300,000 שקל ומעלה, שהמס יהיה הרבה יותר גבוה. כי לא יתכן שאלה גם המכוניות המזהמות אבל הן משלמות תעריף מס דומה למכוניות האחרות. אז זו דוגמה שבה בהחלט צריך לעשות את האבחנה במקום של אנשים שיש להם הרבה יותר, צריך לתבוע מהם שהתרומה שלהם למשק תהיה גדולה יותר. כי תמיד כשהצמיחה תחזור, באופן טבעי הם יהיו הנהנים המרכזיים. באופן טבעי כשיש צמיחה, הקבוצות החזקות יותר מקבלות את הנתח היותר משמעותי באותם פירות של צמיחה ולכן...

אסתי פרז: איזה עקרונות אתם תבקשו כדי שתצביעו בעד התקציב הזה? מה העקרונות החשובים לכם, לתנועה, שחייבים להיכנס בתוך התקציב?

עמיר פרץ: קודם כל ברור לך לחלוטין שבממשלה הזו אני בהחלט מרשה לעצמי לשים את עצמי בפוזיציה של הסמן החברתי של הממשלה הזו, ובצד שותפים נוספים שם, אני בהחלט קודם כל אדרוש לראות מה קורה עם האוכלוסיה של אותם מליון עובדים שמרויחים שכר מינימום, שהם עובדים מאוד קשה, ולצערי הרב עדיין מוגדרים כאוכלוסיה מתחת לקו העוני. זאת אוכלוסיה יצרנית, זאת לא אוכלוסיה שאפשר לומר עליה שהיא נשענת על קצבאות כאלה ואחרות, ואני חושב שהן אוכלוסיית היעד. ככל שאוכלוסיית היעד הזאת תשופר, ככל שהיכולת שלה להתקיים, לצרוך, הם הופכים מרכיב חשוב מאוד ברמת הצריכה במשק הישראלי. כי כשאת לוקחת מי שמרויח 5,000 שקל, נניח שהם שני בני זוג עובדים ומרויחים 10,000 שקל, תני להם 500 שקל נוספים, הם לא ילכו לקנות טבעת במנהטן או במקום אחר. את כל ה-500 שקלים הם מיד יצרכו במשק הישראלי. אז קחי מליון איש כאלה, זה 500 מליון שקל בחודש, זה כמעט 6 מליארד שקל בשנה, זה 6 מליארד שקל בשנה תוספת לפעילות המשקית שמזינה עסקים קטנים ויוצרת מעגלים שלמים של חיים שלמים של עשיה וכלכלה. ולכן אסור להדביק לאוכלוסיות האלה שמשתכרות שכר נמוך, כאוכלוסיות שהן לא חלק מהיעדים הכלכליים. נכון הם יעד חברתי, נכון אנחנו רוצים שיהיה להם מספיק כסף לקיים גם את הצרכים של הילדים שלהם, את החינוך, את איכות שעות הפנאי וכולי, אבל הם גם יעד כלכלי חשוב ביותר.

אסתי פרז: השר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ, תודה רבה.

עמיר פרץ: תודה לכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה