יום ראשון, 21 באפריל 2013

השר עמיר פרץ הצביע נגד תכנית שמים פתוחים - תוך שנתיים מיכלי האמוניה במפרץ חיפה דרומה



השר עמיר פרץ : בוקר טוב רזי, בוקר טוב למאזינים, בוקר טוב למאיה.
מאיה יעקובס : בוקר טוב.

רזי ברקאי : ברמה העקרונית עמיר פרץ, מקובל עליך מה שאמרה מאיה, שצריך מהר לאלתר להעביר את המיכלים המזיקים האלה לנגב?

השר עמיר פרץ : תשמע רזי אני נכנסתי למשרד מרתק, יש הרבה מאוד דברים חדשים שאני לומד ושמח לטפל בהם. יש נושא אחד שהוא ממש לא זר לי, כי אתה מניח שאותו שר ביטחון, שאלת את מיכל האמוניה במפרץ עמדה לא פעם על שולחן הדיונים בדרגים הכי בכירים, וכמו שאתה ציינת גם ברגעים מאוד מאוד רגישים, אבל כאמור אנחנו כמערכת ביטחון התשובה, התשובה המיידית שניתנת בדרך כלל שנכנסים לשעות חירום כזה זה הוראות של הפחתת כמות האמוניה שנמצאת שם, אבל זה בהחלט לא נותן פתרון. אחד המקומות הראשונים שביקרתי בתור השר להגנת הסביבה...
 
רזי ברקאי : רגע שניה, אני רוצה להחזיר אותך לתפקידך כשר הביטחון, זה מעניין. כשהיית שר ביטחון ניתנה הוראה שם להפחית עד למינימום את ריכוז האמוניה שם?
 
השר עמיר פרץ : ודאי, שמתחיל...
 
רזי ברקאי : בזמן לבנון השניה.
 
השר עמיר פרץ : לא אכנס לפרטים, אבל שמתחילים שלבים של עימות, דרך אגב הנחיה שהיא נוגעת לכל המיכלים ומאגרים של חומרים מסוכנים, בעיקר המיכל הזה שהוא מיכל בהחלט ידוע ונמצא בפיקוח...
 
רזי ברקאי : אוקיי, מקובל עליך לגמרי שהמיקום שלו והתכולה שלו אין מצב שימשיכו להיות במפרץ. והשאלה היא, הרי גלעד ארדן, כך אמרה מאיה, כבר לפני שנתיים קיבל החלטה שצריך להעביר את זה דרומה.
 
השר עמיר פרץ : קודם כל אני באמת מברך את גלעד ארדן על הפעולות שהוא עשה, זה מאוד חשוב. אני אחד הביקורים הראשונים שלי, חרף העובדה שאת הנושא הזה אני דווקא מכיר, עשיתי במפעל האמוניה, ודווקא הייתי מאוד שבע רצון מהעובדה שהבעלים של מיכל האמוניה שהם חיפה כימיקלים, אין להם התנגדות להחלטה שאנחנו מתכוונים ליישם אותה, להקים מפעל שייצר את האמוניה, כי הרי יש יתרון גדול מאוד דווקא בתקופה הזאת, מה שלא היה אולי לפני שנתיים, היום יש לנו גז טבעי, ברור לחלוטין שייצור האמוניה הופך דבר גם מאוד כלכלי מכל בחינה שהיא. עכשיו קח בחשבון, מדברים רק על המיכל עצמו ועל העובדה שיקרה משהו. חיפה כימיקלים היא הצרכן העצמי של החומרים שהיא מייבאת, והיא צורכת קרוב ל- 60-70 אחוז מהחומרים שלה. אבל שרוב החומר שהיא צורכת הוא בעיקר חומר שניתן למפעלים בדרום.
 
רזי ברקאי : עמיר מתי זה יעבור סוף סוף?
 
השר עמיר פרץ : עוד משפט אחד. יש גם בעיה מאוד קשה של תנועה עצומה של משאיות עם מטענים כאלה, שגם אלה חלק מפצצה מתגלגלת בכבישים ובמקומות שאיש לא יודע מה יכול להתרחש, וגם לשמחתי גם ההיקף הזה הצטמצם מאוד. אנחנו דרשנו דיון דחוף, כפי שציינת עמידרור מכנס היום, מנכ"לית המשרד תהיה שם, אנחנו מבקשים לקבוע לוחות זמנים, להתחיל לעבוד. אתה מכיר אותי, אני לא מסתפק בדיבורים בלבד, אני באתי לעבוד.
 
רזי ברקאי : תן לי דד ליין.
 
השר עמיר פרץ : ואני לא מתכוון לוותר לאף אחד בענין הזה.
 
רזי ברקאי : תן לי דד ליין, אתה אומר התחלנו לעבוד. מתי זה יועבר?
 
השר עמיר פרץ : אני מקוה שלוחות הזמנים ייקבעו ואני מקוה שהיעד של שנתיים הוא יהיה יעד שאפשרי. אני מניח שלקבוע יעד של שנתיים שלוש זה יעד בהחלט ריאלי. אני רוצה להזכיר לכולם, אנחנו לא מתכוונים לחדש את היתר הרעלים שמסתיים ב- 2016 בכל מקרה, כלומר מי שמשלה את עצמו שהוא ימשוך דברים וינסה לעשות כל מיני טריקים כאלה ואחרים, אז שהאשליות האלה פשוט יתפזרו לחלוטין.
 
רזי ברקאי : אוקיי.
 
השר עמיר פרץ : כי לא נחדש את פעילות ההחזקה של האמוניה ב...
 
רזי ברקאי : רשמנו לפנינו, תוך שנתיים שלוש זה עובר לנגב. הבטחה שלך.
 
השר עמיר פרץ : אני מאוד מקוה.
 
רזי ברקאי : עכשיו תשמע, דבר לא פחות חשוב, אתה הולך להרים את האצבע היום עוד שעה שעתיים בענין השמיים הפתוחים, איפה אתה עומד?
 
השר עמיר פרץ : לא, ברור שאני לא אתמוך בהסכם הזה. אני חושב שהעובדה שההסכם הזה מגיע שיש כל כך הרבה מחלוקות עם הגורמים הנוספים שצריכים להיות שותפים לתהליך הזה, הרי אני מכיר את הענין הזה שמבטיחים לכולנו שהמחירים יוזלו והצרכן ירוויח. בוא ניקח בגדול רזי, 20 שנה אנחנו עוסקים בהפרטות, 20 שנה יוקר המחיה בישראל לא הוזל, יוקר המחיה באופן כללי, המשפחה היום מרגישה שנטל יוקר המחיה על כתפיה הוא הרבה יותר גדול מאשר היה לפני כל המאבקים על ההפרטות ועל השינוים הדרמטים שעברנו בהרבה מאוד תחומים ולכן אני לא מציע לפתות את הציבור בהפחתה הזאת של 10, 20, 30 דולר. המעמד ש...
 
רזי ברקאי : יותר, יותר מ- 20-30, זה יכול להיות מופחת לפי הבטחה שלהם ב- 100-150 דולר.
 
השר עמיר פרץ : איך מתוך... באיזה כרטיס, לארה"ב?
 
רזי ברקאי : לא לא.
 
השר עמיר פרץ : איזה כרטיס? לאירופה?
 
רזי ברקאי : בתוך 500-600 דולר לאירופה, הם מבטיחים תוך כמה שנים הפחתה של 20-25 אחוז.
 
השר עמיר פרץ : אז אתה יודע למה אתה נדמה לי דורש הבטחות כל כך מדויקות. אני מציע שתדרוש גם ממשרד התחבורה הבטחות כל כך מדויקות. אני לא שמעתי התחייבויות כאלה, אבל זה לא הענין, הענין הוא להגיע להסדרים, אם הכל כל כך טוב בוא נגיע להסדרים שימצו את הענין. בוא... דיברנו גם קצת על מעמדה של אל על. נכון שהיא חברה פרטית היום, אבל היא חברה שמחויבת מבחינה לאומית להיות חברה שתפעל גם בתנאים הכי קשים, והיו כבר מצבים כאלה שחברות תעופה זרות לא הסכימו לפעול בכלל, לכן הסכנה ש- אל על תקרוס היא לא סכנה של אובדן של חברה פרטית, אלא זה ענין בהחלט לאומי, חשוב, אני מקוה שאני אקבל הסברים היום. כפי שההסכם יוגש היום אני בודאי אצביע נגדו.
 
רזי ברקאי : השר להגנת הסביבה עמיר פרץ תודה רבה לך.
 
השר עמיר פרץ : תודה לכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה