יום חמישי, 4 באפריל 2013

עמיר פרץ - תקיפת חייל האוויר בעזה


אריה גולן : אתנו עכשיו השר עמיר פרץ, בוקר טוב גם לך.

השר עמיר פרץ : בוקר טוב, אריה, בוקר טוב למאזינים.

אריה גולן : מיד נשוחח, נשמע קודם עדכון ממוקד התנועה.

השר עמיר פרץ, היום השר להגנת הסביבה, בעבר שר הביטחון. יש חשש, אני שואל גם אותך, שהמתיחות עם עזה תחריף והפסקת האש עם חמאס תתפורר, תתמוטט.

השר עמיר פרץ : טוב, אני מאוד מקווה שלא. ברור לחלוטין שהעובדה שצוות גן הילדים שהגיע אתמול לגן מוצא את הטיל שנפל במהלך הביקור של נשיא ארצות הברית ופשוט כל החופשות שהיו שמה, אז זה בהחלט דבר שמביא אותנו לחשוב כיצד אנחנו נוהגים וכיצד אנחנו מגיבים וברור לחלוטין שהתגובה של צה"ל אתמול הייתה תגובה מידתית, נכונה, אני מאוד מקווה שהמסר שצה"ל העביר אתמול לחמאס, מסר ברור, חד משמעי, אף אחד לא מעוניין בהידברות, אני חושב שהשקט תורם לשני הצדדים ואני מאוד מקווה שהירי הזה היה ירי מקרי לחלוטין שבזה מסתיים הסבב הזה המאוד קצר.

אריה גולן : התקיפות של חיל האוויר לא עלולות לחמם עוד יותר את המצב, ככל שהן מוצדקות, כי הם הרי תקיפות תגובה.

השר עמיר פרץ : תשמע, אי אפשר להיות אדישים לפעולות מהסוג הזה, עם כל הכבוד לחמאס, החמאס לא יכול פעם אחת להצהיר שהוא הגורם שמנהל את עזה, ופעם שנייה להחליט שיש כל מיני ארגונים סוררים. התקופה שבה היינו מחפשים מה תעודת המשלוח של כל טיל ולחפש את השולח כדי לפגוע בו הסתיימה. יש ממשלה בעזה, יש גורם שמחליט שהוא הריבון בעזה, וריבון אין לו רק זכויות, יש לו גם חובות והחובה שלהם להשליט שקט חד משמעי ובמידה ולא החמאס על כל מרכיביו הם בהחלט הגורם שצריך להבין שהוא גם היעד לתגובות של צה"ל.

אריה גולן : ולגבי הצפון, הירי הזה מתחום סוריה לעבר רמת הגולן, לעבר כוחותינו בגולן, זה לא על פי הוראה ישירה מדמשק, מהשליט בשאר אסד, אולי כדי להוריד ממנו את העומס של המרד נגדו?

השר עמיר פרץ : בוא נאמר בזהירות שאסד לא היה נותן הוראות חד משמעיות לשמור על שקט מוחלט מול הגבול הישראלי, וודאי שאם הייתה התפתחות שמביאה לכך שהתשומת לב של אזרחי סוריה הייתה מופנית אל הגבול הישראלי ופחות למתרחש בתוך סוריה, וודאי זה היה משרת את הנשיא אסד. לנו אסור להיגרר לשם. אני מניח שההוראות של הירי הזה הם הוראות מקומיות שבוודאי התגובה של צה"ל כבר במקרה השני הייתה ברורה, מדויקת, חד משמעית, ומבהירה את עמדתנו בעניין ולכן אנחנו שמה מה שנקרא נמצאים במצב שבו יש לנו סיבות טובות מאוד לפקח על המתרחש, על כל תנועה, על כל תזוזה, וודאי על כל ירי, לבדוק את הגולשים, כלי נשק וחומרים מאוד מאוד לא פשוטים אל ידיהם של גורמים בלתי אחראים. וודאי שהמערכה שמה היא מערכה שמבחינתנו היא מערכה מאוד חשובה על כל המתרחש בה. אני חושב שצה"ל נוהג במידתיות הנכונה, בזהירות הנכונה, אבל אין ספק שיש דברים מאוד רגישים שיכולים לאבד שליטה ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהדבר לא יתנקז לתוך הגבול שלנו.

אריה גולן : עכשיו, עמיר פרץ, השר פרץ, כמי שהיה יושב ראש ההסתדרות ויושב ראש מפלגת העבודה, אתה תתמוך בממשלה, תצביע בכנסת בעד הגזירות והקיצוצים שעליהם עובד עכשיו שר האוצר יאיר לפיד?

השר עמיר פרץ : קודם כל אנחנו וודאי ממתינים לבדוק מה באמת יביא השר לפיד לממשלה ומה תהיה המסגרת הכוללת והאם המסגרת היא מסגרת שהולכת לקיצוצים ולצמצום הפעילות במשק, או שיהיו פה הצעות ורעיונות חדשים. אני מאוד מקווה ששר האוצר החדש יהיה מספיק יצירתי להבין שהתפיסה הקודמת שאומרת שמקצצים מצמצמים, רואים בגירעון את היעד היחיד שקיים, הוא היא תפיסה שאכן לא מוכיחה את עצמה, כי הרי לא די בכך שאתה גוזר גזירות ומצמצם את ההוצאות, הרי אתה צריך גם להגדיל את ההכנסות וחלק מהנגזרת של אותם צמצום הוצאות גורמת לכך שהיקף ההכנסות קטן, והיקף הכנסות קטן מביא אותך לצורך לקיצוצים נוספים ולכן צריך לעשות פה פעולה משולבת. דבר ראשון, אני בהחלט תומך בכך ששר האוצר יעשה את כל הנדרש כדי להצליח להגיע לעסקת חבילה במשק, היא המפתח להמשיך ולהכין תקציב מדינה. צריך להגיע להסדרים עם ההסתדרות עם המעסיקים ומשם להתקדם לשאלות הבאות של כיצד מחלקים את הנטל בצורה הוגנת. בוודאי שהשכבות החלשות לא יכולות להיות הכתובת לגזרות הצפויות.

אריה גולן : וההסתדרות צריכה להסכים נניח לגזירה כמו מיסוי קרנות ההשתלמות?

השר עמיר פרץ : אה, בשום פנים ואופן לא. אם יש הטבה כלשהי שהיא הטבה ממוקדת למעמד ביניים והטבה שמעודדת עבודה והטבה שתורמת תרומה מאוד משמעותית לחיסכון שבסופו של דבר משרת את המשק, משמש חלק ממאגר הכספים הקיימים שמשמשים גם השקעות במשק. אני חושב שהעניין הזה של קרן ההשתלמות לחזור בכל פעם מחדש על הסיבוב הזה זה דבר מיותר. בסך הכל קרן ההשתלמות מוכיחה את עצמה כקרן שמשרתת יפה מאוד מגזרי עובדים רחב מאוד וגם תורמת תרומה משמעותית לצמיחה במשק. ולכן אני חושב שהסיפור הזה יכול להיות סיפור כחלק מאחד העיזים. אני מקווה מאוד ששיטת העיזים הסתיימה, שאנשים כבר מספיק מבוגרים לדבר ברצינות על מה רוצים לעשות, מה רוצים להגיע, איזה הסכמות, כיצד הולכים ביחד, כיצד יוצרים מכנה משותף יותר רחב, וכל העניין הזה של לנסות לבנות מגדלים שאינם מתאימים למדינת ישראל, כי הרי גם כשמדברים על מעמד הביניים צריך להבין, אתה לא יכול בשום פנים אופן להתעלם ממיליון עובדים שמרוויחים שכר מינימום. בסוף הם השדרה המרכזית המייצרת ולדימיר שעובד במפעל פרי הגליל בחצור לא פחות חשוב מכל עובד אחר, בוודאי גם העובד במפעלי פיניציה בירוחם, בוודאי גם העובד שעובד במפעלי היי טק באמדוקס או במקומות אחרים שגם שם השכר הוא לא כל כך גבוה ולכן מיליון עובדים במדינה זאת שעובדים מאוד קשה ונמצאים מתחת לקו העוני הם צריכים להיות היעד המרכזי של התקציב הבא.

אריה גולן : זה תגיד לחבריך ... איך אתה בכלל מרגיש כשר בממשלת נתניהו, אתה שדרשת משלי יחימוביץ להבטיח שהיא לא תצטרף לממשלה הזאת, בגלל זה עזבת אותה ועברת לציפי לבני.

השר עמיר פרץ : תראה, אני בהחלט מגיע יחד עם ציפי לבני, שהיעד המרכזי שלנו לחדש את תהליך השלום. אני חושב שתהליך השלום הוא גם, מנוף לצמיחה. אני חושב שכולנו מבינים שאחרי כל הדיבורים שהיו במערכת הבחירות הגיע הנשיא אובמה ושם את האצבע במקומות הנכונים והעביר מסר למדינת ישראל, שאם מדינת ישראל חפצה עתיד אז לא רק יש עתיד אלא בהחלט צריך להתחיל במשא ומתן ולהתחיל בהידברות למען השלום.

אריה גולן : כן. אבל מבחינה חברתית, מבחינה כלכלית, אתה לא שם הרי, או שאולי עברת את הקו.

השר עמיר פרץ : אריה, הישיבה היחידה שהייתה זה הישיבה לאחר ההשבעה, לאחר ההצבעה של ישיבה שארכה בדיוק חצי שעה. ומאז לא היו ישיבות ממשלה.

אריה גולן : אז אתה מתרגל בינתיים.

השר עמיר פרץ : לא. אני כרגע, אתה רואה, מדבר אתך, מדבר עם הציבור, מסתובב בין האוכלוסיות במדינת ישראל, בוחן יפה מאוד את תפקידי, לומד את תפקידי, מבין את משמעותו, את ערכו, את הצורך להגן על הסביבה, על האוויר שאתה נושם.

אריה גולן : ואין לך בעיה עם השרים, עם ראש הממשלה בעמדות החברתיות, הכלכליות, אתה משתלב.

השר עמיר פרץ : אני עוד לא משתלב כי אתה עוד לא יודע מה העמדות החברתיות. אתה עוד לא יודע מה העמדות הכלכליות. אני בהחלט אהיה האיש שבתוך הממשלה יגן על האוכלוסיות החלשות, יגן על ציבור העובדים בישראל, אני בהחלט לא מתכוון בשום פנים ואופן לשנות את תפיסות העולם שלי. אני מאוד מקווה להצליח להשפיע בתוך הממשלה בצורה מאוד דרמתית כדי שהנוכחות שלנו בממשלה, גם למאבק לצדק חברתי תהיה נוכחות חשובה ביותר וגם למאבק על כך שיהיה תהליך שלום במדינת ישראל. שני הדברים האלה גם יחד הם בהחלט דברים שיצדיקו את נוכחותנו ואת המשך שהותנו בממשלה. אבל ימים יגידו. אנחנו בהחלט רק בצעדים הראשונים.

אריה גולן : שרים יגידו וימים יגידו וכנראה גם בפייסבוק יגידו. תודה רבה לך השר עמיר פרץ.

השר עמיר פרץ : אני מתראיין אצלך בכל פעם שאתה חפץ.

אריה גולן : אני מאוד שמח על כך ואני מודה לך.

השר עמיר פרץ : שלום ויום טוב.

אריה גולן : בוקר טוב לך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה